טיפול ביואורגונומי הוליסטי בהרטבת לילה – גלי טל

יכולות ההתאפקות של ילדים נבנית בגילאי שנתיים-שלוש, ובגיל ארבע מרבית הילדים כבר שולטים על מתן השתן. הרטבת לילה אצל ילדים היא תופעה בה ילד מאבד שתן בצורה לא רצונית, כאשר גילו מעבר לגיל בו אמורים לשלוט על מתן השתן. זוהי תופעה נפוצה מאוד – בגילאי חמש כ-15-20% מהילדים מרטיבים בלילה. השתן הוא למעשה תוצרי פסולת ועודפי חומרים ונוזלים שעברו סינון בכליות ויוצאים החוצה.

בכל כליה מתנקז השתן אל אגן הכליה ומשם לצינורית שנקראת שופכן אשר מוליכה את השתן אל שלפוחית השתן. משלפוחית השתן יוצא השתן החוצה דרך צינורית שנקראת שופכה.

לא משנה מתי או באיזו תדירות זה קורה, הרטבת לילה גורמת למצוקה ומבוכה גדולה. חשוב להבין שהרטבת לילה מדי פעם היא תופעה נורמלית בתהליך ההתבגרות. הקונצנזוס המודרני הוא שהרטבה כרונית לא מטופלת פוגעת בהערכה העצמית של הילד, לתסכול, לפחדים ומשפיעה לרעה על ההתפתחות החברתית. טיפול אנרגטי להרטבת לילה עוזר לטפל במצב באופן טבעי ובטוח לחלוטין לילדים.

על פי הריקול הילינג, הסיבה התודעתית להרטבת לילה היא הקושי לסמן את הטריטוריה בשילוב עם קונפליקט עמוק של פרידה. לילד יש קושי לסמן את הטריטוריה או קשה לו לדעת לאיזו טריטוריה הוא שייך או רוצה להשתייך. טריטוריה עבור הילד יכולה להיות המיטה שלו, החדר שלו, המגורים שלו, הארץ שלו, מקומו במשפחה.

תת המודע של הילד, פועל לפי חוקי הטבע של בעלי חיים בעדר המסמנים את הטריטוריה שלהם באמצעות השתן או הצואה. לרוב יש סיפור של אב שלא היה נוכח בחלק מפרויקט המטרה .

דוגמא לקונפליקטים בטיפולים  שלי בהרטבות לילה:

 כרמל נקראה על שם הר הכרמל לאחר אסון הכרמל. הקונפליקט מצוי בשמה,

וכל לילה הפכה כרמל לכבאית וכיבתה באמצעות השתן את השריפה.

ילד בשם אשי – אשי נקרא כך כי נולד סמוך לל”ג בעומר מלשון אש. בברור קצר עם ההורים מסתבר שהסבא והסבתא נשרפו בשואה. אשי מדי לילה הצטרף גם הוא לשרות הכבאים והרטיב במיטה.

ילד בשם אהרון  הקרוי על שם דוד  שטבע מבליעת מים – הילד הקרוי על שם הדוד בלילות שחרר את המים העודפים שהדוד בלע בהרטבה, וכך מבחינת המוח אהרון מציל את הדוד .

ילד שהרטיב אביו היה שוטר קשוח, בזמן ההיריון האבא נעדר תקופה ארוכה מהבית . האמא נוקשה אך לא מצליחה לשים לילד גבולות. הילד פחד מהאבא מאד, אך לא הצליח למצוא טריטוריה וגבולות אצל האמא. בלילות הוא חזר לביטחון שהיה לו ברחם ובעזרת חום השתן הוא סימן לו הגנה וגבולות.

דוגמא של ילד בוגר שנגמל- בסיפור שלו עלה פחד מגברים שתלטנים בשושלת, תחושה של חוסר בטחון מול האב, הרגשה כי האבא טורף ויכול לפגוע. השתן נתן הגנה

ילד בשם אביחי ( אבא שלי חי)- אביו נעדר מהבית בתקופה ארוכה בזמן ההריון. ההרטבה נתנה לו תחושת הגנה של חום הרחם.

סיפור שואה שהסבא והסבתא עזבו את הבית, את הטריטוריה והילדה מתה להם. המוח ההישרדותי מפרש את זה כמסוכן להיות מחוץ לבית. ההרטבה מחזירה לחום הרחם (הבית) הבטוח.

* השמות ומין הילדים בדוגמאות לעיתים שונה בכדי לתת הגנה למטופלים.

 

 המשך קריאה בקובץ המצורף >>>