טיפול ביואורגונומי הוליסטי בעיוורון צבעים

מהו עיוורון צבעים?

עיוורון צבעים הוא ליקוי שבו אין יכולת להבדיל בין צבעים מסוימים או בקיומם של צבעים בכלל. עיוורון צבעים השכיח ביותר הוא עיוורון צבעים חלקי, הגורם לקושי להבחין בין צבעים מסוימים (למשל בין גווני אדום לגווני ירוק), עיוורון צבעים מלא הוא מצב נדיר שבו האדם רואה את העולם בגווני שחור-אפור-לבן בלבד. למצב הזה מתלווים גם ראיה פחות טובה וריצודי עיניים.

מהו התהליך שבעזרתו רואה העין האנושית צבעים?

קרני האור עוברות דרך ארוכה מהסביבה החיצונית ועד לתחנתן הסופית במוח. בעין הן עוברות את הקרנית, את הלשכה הקדמית, את האישון, את העדשה ואת חלל הזגוגית ולבסוף מתרכזות על הרשתית. בהגיען לרשתית מעובדות קרני האור קודם כל בפוטורצפטורים  – תאים קולטי אור. משם המידע עובר לעיבוד נוסף בשכבות הרשתית השונות ואז מתרכז ועובר אל עצב הראייה. מעצבי הראייה של שתי העיניים עובר המידע למסלולי הראייה במוח ומגיע אל האונה העורפית במוח (האונה האוקסיפטלית), שם הוא עובר עיבוד משמעותי נוסף, כולל עיבוד במרכז עיבוד חזותי שאחראי לראיית הצבעים.

פרוט תהליך עיבוד הצבעים ברשתית:

רשתית העין מכילה שני סוגים של קולטני אור:

  • תאי הקנים, שפעילים בעיקר בתאורה עמומה ובחשיכה. התאים האלה אינם מסוגלים להבדיל בין צבעים, והתמונה שמופקת בעזרתם היא בגוני שחור -אפור – לבן.
  • תאי המדוכים, הפעילים בתנאי אור והאחראים לראיית הצבעים. קליטת הצבעים היא תגובה לאנרגיה אלקטרומגנטית באורכי גל של בין 400 ל־700 ננומטר (ספקטרום האור הנראה).

תאי המדוכים נחלקים לשלושה סוגים בהתאם לסוג הפיגמנט המצוי בהם ובהתאם לרגישות שלהם לגלי אור שונים:

  1. תאים שרגישים לכחול
  2. תאים שרגישים לירוק
  3. תאים שרגישים לאדום

התאים האלה עוברים גירוי שונה בהתאם לאורך של גלי האור שפוגעים בהם. שילוב המידע שמגיע מכל סוגי המדוכים יחד מאפשר לראות את כל הצבעים הקיימים באור הנראה לעין האנושית.

מה גורם לעיוורון צבעים?

עיוורון צבעים מולד – נובע מאחד הגורמים הבאים:

  • מוטציה גנטית שגורמת לירידה בצפיפות של הפיגמנט הרגיש לאור בתוך המדוכים.
  • מוטציה גנטית שגורמת למחסור באחד או יותר משלושת סוגי המדוכים.
  • מוטציה גנטית שגורמת להפרעה בתהליכי ההולכה של אחד או יותר מתאי המדוכים.

עיוורון צבעים נרכש – נובע מפגיעות, חבלות, מחלות או נזק שנגרם למערכת הראייה, החל מנזק לתאי המדוכים והקנים, עבור דרך נזק לעצב הראייה וכלה בנזק למסלולי הראייה בהמשך.

המשך קריאה וטיפול בקובץ המצורף