טיפול ביואורגונומי הוליסטי בצרבת – רמי בנינו

טיפול ביואורגונומי הוליסטי – צרבת

מגיש: רמי בנינו

מהי צרבת? 

צרבת הינה הסימפטום השכיח ביותר מבין מספר תלונות הנגרמות בשל מצב הנקרא רפלוקס או בשמו העברי החזר וושטי קיבתי. זהו מצב בו תוכן קיבה, שהינו חומצי בד”כ, עולה אל הוושט, וגורם לתחושת שרפה או צריבה חזקה בחזה.

הסיבות להופעת הריפלוקס: הסיבה העיקרית, הינה פגיעה בתפקוד הסוגר (ספינקטר) שבין הוושט לקיבה. או בקע סרעפתי, שהינו מצב בו חלק מהקיבה ממוקם גבוה מעל לסרעפת. הגורמים לבקע סרעפתי הם השמנת יתר, הריון, שיעול ממושך ביותר, מאמץ גופני המגדיל את הלחץ על שרירי הבטן, הקאות מרובות. או שהבקע הוא מלידה. בקע סרעפתי בדרך כלל אינו מצריך טיפול, אך יש לטפל בזרימה החוזרת של חומצה (ריפלוקס) המלווה את התופעה, על מנת למנוע פגיעה של הוושט.

 

הגורמים לצרבת הן:

תזונה הגורמת לעודף חומציות בדם ובקיבה, רגישות או אלרגיה למזון, סטרס ממושך. בחלק גדול מהמקרים מצב רגשי גורם לעודף חומציות ולתפקוד לא תקין של הסוגר. קיומו של חיידק הליקובקטר פילורי. לעיתים ישנה צרבת מתת חומציות בקיבה, כגון בקרב אנשים מבוגרים כאשר חומציות הקיבה נפגעת המזון נשאר זמן רב בקיבה, נוצרים גזים וחומצת קיבה עולה לכיוון הוושט. וכן חסימה ביציאה מהקיבה גורמת להצטברות מיצי קיבה ועלייתם מעלה לכיוון הוושט.

 

הדרכים לטיפול או לשיקום:

התאמת אורח החיים, כגון: הימנעות ממאכלים מטוגנים, שומנים, סוכרים. תוספי תזונה המבוססים על מינרלים נוגדי חומצה וחלק אחר מבוסס על צמחי מרפא (כגון: אבקת קוזו, פישתן, לימון, חומץ תפוחים, תפוחי אדמה, סודה לאפיה, אלוורה, ליקוריש/ שוש קירח / GAN CAO). המנעות מפירות כקינוח ומשתייה בזמן הארוחה, להמנע מארוחות גדולות ומכבידות. לא לאכול בסמוך לשינה. להגביה את מראשות המיטה, לישון על צד שמאל, לא לישון או לעשות פעילות גופנית מיד אחרי ארוחה. הימנעות מעישון ואלכוהול. לרדת במשקל, הפחתת מתחים.

טיפול תרופתי לטיפול ברפלוקס: תרופות סותרות חומצה, אשר מורידות או מפחיתות את חומציות הוושט והקיבה בעזרת מינרלים, כגון: סידן ומגנזיום. לדוגמת טאמס, ראני, מאלוקס או סילאין. אומפרדקס, זוטון, לוסק וקונטרולוק. גסטרו, טגאמט, זנטק, סימיטג, זנידקס.

כמו כן ישנה אפשרות לטיפול ע”י דיקור סיני.

המשך הטיפול בקובץ המצורף