עבודת בוגרים: טיפול ביואורגונומי בטפילים במעיים – רחל כהן

טפיל/פרזיט הינו אורגניזם המשתמש בגוף כפונדקאי על מנת להתקיים. ישנם סוגים שונים של טפילים שחלקם חיים בסימביוזה עם מערכת העיכול ואינם מזיקים. עם זאת, ישנם טפילים אשר פוגעים ברקמות הגוף ועלולים לגרום למחלות כגון דלקת מפרקים ומחלת קרוהן. ירידה באוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעיים או חולשה של מערכת החיסון מהווים מצע טוב לשגשוג טפילים והתפתחות מחלות.

הליך טיפולי ביואורגונומי בטפילי המעיים:
1. יש לטפל במטופל על פי הליך טיפולי בערכה למטפל ההוליסטי- הקדמה לטיפול.
2. יש לטפל בכל איברי מערכת העיכול: קיבה, תריסריון, מעי דק, מעי גס, חלחולת, פי טבעת.
3. יש לעפעף על סוג הטפיל. בטפיל שעפעף לנו יש לטפל בפחד של המטופל מהטפיל, בפחד של המטופל לחיות ללא הטפיל, בכאב שבאהבה בין הטפיל לבין המטופל, בניתוק תלות אנרגטית.

סוגי הטפילים עליהם יש לעפעף:

א. בלסטוציטיס הומיניס– נמצא במעיים וקיים בצורות שונות, השפעותיו המזיקות נחשפות בעת היחלשות פלורת המעיים. מתאכסן לרוב ברירית תאי המעי ולכן קשה להכחידו.
ב. טרופוזיאטים- שם כולל למזהמים חד תאיים כגון:
1. אמבה– במהלך חייה יכולה להתקיים בשני אופנים: הראשון- בו האמבה פעילה וניזונה מדופן המעי ומחיידקי מעיים ויכולה לגרום לשלשול המוציא אותה מהגוף. באופן השני- לא מתפתח שלשול והאמבה מתגבשת לציסטה אשר יוצאת בצואה ויכולה להתפשט דרך מזון, מים ומגע.
2. ג’יארדיה למבליה– נפוץ בקרב ילדים ומועבר באמצעות ציסטות המופרשות בצואה.
3. פלסמודיום– גורם למלריה ומועבר על ידי עקיצת יתוש או עירוי דם מזוהם.
4. טוקסופלזמה גונדי- טפיל המתרבה במעיים של חתולים ומופרש בצואתם. זיהום בבני אדם בעקבות טפיל זה נקרא טוקסופלסמוזיס והוא מועבר באמצעות חשיפה לעפר המכיל את ביצי הטפיל
ג. תולעי מעיים:
1. תולעים עגולות (Ascaris lumbricoides- Roundworm) – תולעת עגולה, לבנה או ורדרדה. שכיחה בעיקר באזורים חמים ולחים. ביצים הנמצאות בצואה נספגות אל האדמה ומשם מועברות אל הצמחייה. אכילת פירות או ירקות נגועים מכניסה את התולעים דרך מחזור הדם והלימפה אל הריאות שם מתפתחות, עוברות ללוע ונבלעות אל המעי.
2. תולעי שוט (Whipworm) – תולעת בצורת שוט המתפתחת במעי הדק ומשם נודדת למעי הגס שם מטילה ביצים נוספות, נקשרת לדופן המעי וניזונה מהפרשות הרקמה במעי, מצב הגורם לאאוזונופליה (רמת אאוזינופילים גבוהה בדם המסמנים הימצאות תולעים). ההדבקה מתרחשת דרך מזון או מים מזוהמים או במגע עם מזון שזוהם על ידי צואה. התסמינים יכולים לכלול הקאה, שלשול דמי, אנמיה, חולשה וכאבי בטן.
3. תולעי קרס (Ancylostoma- Hookworm) – תולעת בעלת אברי פה המזכירים צורת קרס שמסייעת לאחיזה בדופן המעי. תולעי הקרס ניזונות ממציצת כלי דם שעל דופן המעי ולכן עלולות לגרום לאנמיה. לא ניתן לזהותן בעין בלתי מזוינת ויש צורך בבדיקת צואה מעבדתית. נמצאות באזורים בעלי היגיינה נמוכה ויכולות לחדור דרך כפות הרגליים אל מערכת העיכול.
4. תולעי מחט (Pinworm, Enterobiasis, Oxyuria) – הסוג הנפוץ ביותר בישראל. התולעת חודרת לחלק העליון של המעי גס, במהלך הלילה נודדת אל פי הטבעת שם מטילה את ביציה ולאחר ההטלה מתה. הביצים חוזרות אל מערכת העיכול שם מתחילות מחזור חיים חדש. ההדבקה נפוצה בגני ילדים ומתרחשת דרך מגע במשטחים נגועי ביצי תולעים והכנסתם באופן לא מודע אל הפה ומשם למערכת העיכול.
5. תולעי סרט (Tapeworm) – תולעים המועברות בעקבות אכילת בשר או דגים המכילים את זחלי התולעת. התולעת נודדת למעי הגס שם מטילה אלפי ביצים ולאחר מכן מתה. הביצים בוקעות נהפכות לתולעים אשר נודדות לפי הטבעת להטיל את ביציהם ומתות גם הן לאחר ההטלה. הביצים יכולות להימצא במשטחים שונים ברחבי הבית וכן מתחת לציפורניים, הן עמידות לפרק זמן של כשבועיים ולכן יכולות לדבק בקלות ע”י מגע.

יש לטפל בתסמינים של טפילים במערכת העיכול:
התסמינים הרבים משתנים לפי סוג הטפיל וכוללים תופעות רבות שביניהן:
א.  כאבי בטן
ב.  חוסר תיאבון
ג.  שלשולים או עצירות
ד.  הקאות
ה.  גזים ונפיחויות
ו.   צרבת
ז.   צואה רירית דמית או בעלת ריח רע
ח.  איבוד משקל
ט.  גרד או גירוי בפי טבעת
י.   חולשה, תשישות, עייפות
יא. ספיגה לקויה של חומרי תזונה
יב. שינויים במצבי רוח
יג. חום וצמרמורות
יד. כאבים בגב תחתון
טו. אי סבילות למזונות
טז. דלקת מפרקים
יז. מחלת קרוהן
יח. בעיות עוריות שונות
יט. היחלשות כללית של מערכת החיסון, אנמיה ועוד…

יש לעפעף על הגורמים העיקריים להדבקות בטפילים ופרזיטים במערכת העיכול ולטפל בהתאם:
א. מזון מזוהם בצואה ופסולת
ב. מים מזוהמים בטפילים
ג. חוסר היגיינה
ד. מערכת חיסונית חלשה
ה. חוסר איזון בחיידקי מעיים
ו. מגורים או טיול באזור מרובה פרזיטים
ז. מגע
ח. יחסי מין

יש להכין למטופל אינפוזיה אנרגטית, ענן טיפולי, קפסולות אנרגטיות שמכילות את התרופות הבאות:
א. וורמוקס– התרופה Mebendazole (Vermox) הינה תרופה בעלת טווח פעילות רחב הניתנת כנגד תולעי מעיים ופועלת דרך בלימת מקורות האנרגיה שלהן.
ב. פלאג’יל – האנטיביוטיקה Metronidazole (Metrogyl, Flagyl) הינה אנטיביוטיקה רחבת היקף הניתנת לטיפול בזיהומים חד-תאיים (פרוטוזואה) ובמגוון זיהומים חיידקיים אנאירוביים.
ג. במקרה של שלשולים חריפים שאינם פוסקים יכול הרופא להמליץ על שימוש בתרופות נגד שלשול בשילוב עירויים על מנת להחזיר את מאזן המינרלים למצב תקין.
ד. מי כסף – תמיסת הכסף הינה תמיסת מים מטוהרים המכילה בתוכה חלקיקי כסף בגודל של החלק הביליוני של המטר. מחקרים גילו ששימוש יומי בתמיסה זו מחסל חיידקים ובקטריות באותה יעילות של אנטיביוטיקה ללא תופעות לוואי.
ה. פרוביוטיקה.(בכמות האופטימלית, וכל עוד הוא זקוק לחומרים). מונעת מהטפילים “להתיישב”, ומונעת גישה ל”קירות” המעי וחדירה למחזור הדם. בנוסף, החיידקים הטובים “קוראים” למערכת החיסון להשמיד את הטפילים.
ו. טינקטורה לחיסול פרזיטים.
צמחי המרפא שבפורמולה:
1. פאו דה ארקו (PAU D’ ARCO – TABEBUIA)
נחשב לצמח בעל תכונות אנטי-סרטני, אנטי-ויראלי, אנטי-פטרייתי, אנטי-בקטריאלי, אנטי-אוקסידנט, אנטי-דלקתי, משכך כאבים, ממריץ פעילות חיסונית, אנטי-פרזיטי, אנטי-אנאמי, ומשלשל עדין מאד. מעולה לטיפול בקנדידה רב מערכתית, גם פנימית וגם חיצונית.
2. שום (Allium sativum)
משפיע על הריאות, מגביר סירקולציה של דם, עשיר בגופרית, אשר נקשרת למתכות כבדות כמו כספית ועופרת ,ועל ידי כך מנקה את הגוף. מנקה את כלי הדם, עוצר התפתחות של טפילים ווירוסים שונים. מיועד נגד בקטריות, פיטריות – קנדידה, וירוסים, תולעים ואמבה. מעודד צמיחת פלורה טבעית במעיים.
3. עלי זית- Olive Leaf
החומרים הפעילים העיקריים בעלי הזית הם: האולאופאין, אלאופאוזיד, אלקלואיד, כינין ופלוונואידים. מחקרים הראו שעלי הזית הינם אנטי ויראלים, אנטיאוקסידנטים מרפים כלי דם ולכן מורידי לחץ דם. מורידי כולסטרול, מורידי סוכר: מחקר שנערך בארץ הוכיח את יכולתם של עלי הזית לאזן את רמות הסוכר ובכך להפחית את רמות ה.HbA1C הביופלוונואידים מאיצים את פעלות ויטמין C בגוף.
4. אורגנו – (Origanum vulgare)
האורגנו עשיר מאוד בויטמין K , C במינרלים ברזל ומנגן , אשלגן , סידן , מגנזיום.חומר אנטיאוקסידנטי בשם THYMOL וחומצה רוזמרינית: מחקר מוכיח שאנטיאוקסידנט זה חזק פי 4 מאוכמניות כחולות ופי 42 מתפוחים וכמובן קוטל פטריות וחיידקים ביעילות.
עשיר באנטיאוקסידנטים פולופנולים : A , קרנטואידים , לוטאין , זאקסיניטין, קריפטוקסנטין אשר מגינים בפני רדיקלים חופשיים ומחמצנים אחרים . בעל תכונות אנטיבקטריאליות רבות. עשיר בסיבים תזונתיים ואומגה 3 . משמש בעיקר לבעיות עיכול, הורדת החומציות בקיבה , צרבות , מפחית גזים מחקרים קליניים מוכיחים כי אורגנו מטפל באופן יעיל ביותר בקנדידה – תוקף בצורה ישירה ומונע גדילה שלה.
5. קפסיקום – Capsicum
אנטי דלקתי מזרים דם , משמש בפורמולה כמשפר ספיגה.